Altres viatges   |   Utilitats
Capçalera

EL HIERRO

Ruta en cotxe 1

Sugerencia Ruta extreta de la Web Oficial de Turismo Isla de El Hierro seguida durant el nostre viatge, ampliant alguns continguts i afegint les nostres fotos.

Vistas desde el Mirador de la Peña Vistas desde el Mirador de la Peña Des de Valverde condueixi per la carretera del Nord, passant pel poble de Mocanal, visitant el Mirador de La Peña, situat a 700 mts d'altitud i des d'on es contemplen unes estupendes vistes de la Bahia del Golfo. Aquí hi ha un fantàstic restaurant dissenyat per Cessar Manrique construït en pedra i fusta, que diuen ofereix la millor carta de la illa, menú 12€. Torni a la carretera asfaltada i continuï aproximadament durant 1,5 km, tombi  a la dreta, portant-li aquesta carretera asfaltada fins al Mirador de Jinama. Aquí es troba sobre un altiplà a 1.230 metres d'altitud, exposat a una calor sufocant a l'estiu i amb moltes precipitacions, una zona on els cultius són abundants i els prats proporcionen excel·lent pastura per al bestiar boví, oví i caprí. Des d'aquí es pot apreciar la bellesa de tota la Vall del Golfo.

Vistas desde el Mirador de la Peña Mirador de la Peña Mirador de la Peña Mirador de Jinama Vistas desde el Mirador de Jinama
Camino de Jinama Paga la pena caminar uns metres per la sendera que baixa des de la Ermita Virgen de la Caridad, per admirar els bells penya-segats que descendeixen fins a Frontera. El Camino de Jinama és un dels camins mes antics de la illa, va ser usat pels herrenys per als seus desplaçaments estacionals, en particular des de les properes Ispra i San Andres fins a Belgara i Los Llanillos, així com per transportar els productes essencials entre aquests pobles. Retrocedeixi per la dreta uns 800 mts a la carretera general i agafi cap a la dreta, circulant fins a la primera desviació asfaltada a la esquerra senyalitzada com "Fayal Brezal", que li endinsa en un preciós bosc de bruguerar, fayal i laurisilva.
Continuant deixa enrere aquest bosc i entra en el del Pino Canario, fins a arribar a una bifurcació. Continuï en direcció a El Pinar fins a l'encreuament amb la carretera general. Prengui a l'esquerra seguint la vora de la muntanya i després d'un curt trajecte trobarà una sortida a la dreta que li portarà al Mirador de las Playas. Situat sobre el Risco de los Herreños a gairebé 1.000 mts d'altitud és un dels miradors mes pintorescs, en dies clars pot veure's des de Roque la Bonanza fins al Parador.
Drago, en el Mirador de la Peña En sortir del mirador i arribar a la carretera general, desviï's a l'esquerra direcció a El Pinar. En arribar a les primeres cases es trobarà una corba tancada cap a l'esquerra i aquí un desviament que surt a la dreta li portarà al Mirador de Tanajara, situat sobre un turó volcànic a 900 mts d'altitud, des del qual es tenen unes fantàstiques vistes de El Pinar i gran part del sud de la illa.
Al poble de El Pinar és fàcil trobar tallers d'artesania tradicional. De nou en la carretera baixarà per carrerons empinats, antigament fets amb rajoles de lava de diferents tonalitats, avui dia asfaltats. El camí-carrer creua la carretera principal i baixa cap a l'església de San Antonio Abad. Uns metres més a baix giri a la dreta en direcció al cementiri i en arribar a l'encreuament amb la carretera general agafi cap a l'esquerra amb direcció a La Restinga, el recorregut passa primer per una regió agrícola que gradualment cedeix pas a un paisatge de lava fins que en una zona de lava cordada, la vegetació cessa gairebé totalment. Aquest paisatge fascina a l'observador, per les seves exòtiques formes volcàniques: corrents de lava ara petrificades, bombolles produïdes per gas i coves o tubs.

La Restinga La Restinga La Restinga La Restinga La Restinga
A La Restinga, un petit port pesquer situat a la punta sud de la illa, comença la Reserva Marina Punta Restinga Mar de las Calmas, les aigües de les quals posseeixen una rica flora i fauna on es poden realitzar immersions durant tot l'any. No en va l'activitat principal dels 500 habitants del poble està dirigida al submarinisme, compta amb un petit port pesquer i esportiu, diversos apartaments, tendes, bars i restaurants situats majoritàriament a l'avinguda marítima, i com a mínim onze centres de busseig. Però fins i tot sense bussejar es pot gaudir de la seva pau i tranquil·litat, contemplar als pescadors descarregar les seves captures, menjar gran varietat de peix o simplement asseure's en una terrassa còmodament al sol.
Restaurante La Laja La Restinga hotel  Apartamentos Benthos, 30€. Damunt del centre de busseig. Habitacio doble, saló, cuina americana, TV, lavabo amb aigua calenta i terrassa. Tot molt de batalla, correcte però sense luxes. Restaurant Bar Avenida, davant del port, petit frankfurt amb terrassa, ideal per a esmorzar, sobretaules i prendre el sol. Al costat d'ell esta Restaurant El mar de las calmas,un bar-restaurant amb wifi a l’interior. Té dos enormes TV on es reuneix mig poble per veure el futbol. Restaurant La Zumeria, un altre petit local, per a sucs i refrescs amb wifi.
Restaurant Rest La Laja. Cuina casolana en un petita taverna marinera de cinc taules. Gambetes, peto, cabrilla, lapites i papes amb mojo, 10€ pp. Restaurant Casa Juan. Formatge herreny al forn amb mojo verd, formatge herreny amb mel, parrillada de peix i ampolla de vi blanc, 17€ pp. Restaurant El Refugio. Polon, croquetes casolanes, puntes de calamar, quatre canyes i papes arrugades amb mojo, 22€ pp. Restaurant Pizzeria Gelateria Italiana, delicioses pizzes de fina massa a 5-6€ i gran varietat de gelats (el d'ametlla sublim).
Lapitas, Rest La Laja La Restinga Parrillada pescado, Casa Juan La Restinga Queso herreño con miel, Casa Juan

La Restinga Tecorón Al mateix camí de tornada, en una gran corba encara a la zona de lava cordada, trobarà un desviament a l'esquerra que condueix a Tecorón, on hi ha unes cales protegides amb un mar transparent i en calma, apte per a banyistes i submarinistes. Torni a la carretera general i segueixi fins a El Pinar. Travessi-ho i 2 km després desviï's a l'esquerra per endinsar-se en el bosc. Es trobarà en l'encreuament següent amb un pal gran en el centre. Prengui de nou a l'esquerra fins a la Hoya del Morcillo. En aquesta zona recreativa trobarà graelles, llenya, aigua potable, serveis, taules, bancs rústics i un parc infantil, tot el necessari per gaudir d'una barbacoa, relaxar-se o celebrar una festa campera a l'ombra dels pins centenaris. Torni a l'encreuament del pal, segueixi recte per la carretera i trobarà una pista a l'esquerra que condueix fins a Mercader, cim situat a 1.252 mts.
Des d'aquí gaudirà del meravellós paisatge dels voltants que arriba fins a La Restinga, Tecorón i El Julan, on es troba un conjunt de petroglifos que es remunten a l'època dels bimbatxes. Des del peu de la muntanya, una altra pista de terra li condueix des del bosc de pins fins a la La Cruz de Los Reyes. Es recomana un passeig des d'aquest punt en direcció oest, al cim de Malpaso que, amb 1.501 mts d'altitud, és la muntanya més alta de la illa, des del cim de la qual s'ofereix un altre bell panorama. Des de la Cruz de los Reyes el camí de terra continua al llarg del cim i s'uneix a la carretera general que ve de El Golfo fins a Valverde i per ella podrà tornar a Valverde via San Andrés.

Durada aprox. 7 horas. Recorregut Valverde – Mocanal – Guarazoca – La Peña – Jinama – Monte Fayal, Brezal, Laurisilva i Canario – El Pinar – La Restinga – Tecorón – Hoya del Morcillo – Cruz de los Reyes – Malpaso – San Andrés – Valverde